Nicolae Tonitza

Nicolae Tonitza (1886-1940) a fost un pictor si grafician roman, interpret al „tristetelor luxuriant colorate” si al unor sincere simtaminte de revolta mocnita si indelung resemnata.

 

 

 

In 1908 pleaca la Munchen, fiind admis la Academia Regala Bavareza de Arte Frumoase, in clasa profesorului Hugo von Habermann. Expune la Kunstverein, trimite caricaturi la revista Furnica si articolul „Importanta criticii de arta” la revista „Arta romana” din Iasi, care reprezinta debutul sau in publicistica.

Ulterior ajunge la Paris, unde frecventeaza atelierul lui Pierre Laprade si face studii dupa pictori celebri. Influenta preocuparilor din epoca nu intarzie sa-si puna amprenta in opera tanarului artist, pe care calitatile de colorist si prospetimea senzatiilor il fac sa gaseasca repede drumul spre originalitate.

Problemele impresionismului, cuceririle postimpresionistilor si modul decorativ de a gandi, compozitia si fastul stilului belle epoque ii vor determina hotarator optiunile estetice. Picteaza peisaje, portrete si compozitii, pe care le expune in atelierul sau din Montparnasse.

Considerat „cel mai de seama” pictor roman in viata, Tonitza expune si in strainatate: Barcelona (1929), Amsterdam (1930), Bruxelles (1935).

Pictura ramane, dincolo de framantarile cotidiene, de angajarea in evenimentele contemporane, senina, vorbind despre un ideal estetic clasic, despre cultul frumosului, despre o arta inteleasa ca expresie a permanentei valorilor spirituale.

Aceasta viziune autonoma se contureaza in portretele de copii. „Ochii lui Tonitza”, ochii copiilor pictati de el, ne privesc astazi cu o nostalgica inocenta, cu o amara melancolie si candoare. Ochii acestia mari, rotunzi si expresivi sunt inconfundabila pecete a stilului sau de o unica poezie in arta plastica romaneasca.

De la sobra muzicalitate picturala de o rafinata impletire de poezie si realitate, Tonitza trece in ultimii ani ai vietii la o maniera cu reminiscente orientale, datorita farmecului peisajului dobrogean. Este perioada premergatoare asa-numitei faze japoneze, caracterizata printr-un decorativism excesiv si printr-o simplificare a paletei dusa aproape pana la monocromie.

Sursa foto: www.art-zone.ro

Lasa un comentariu...

*