Radu Manicatide

Radu Manicatide s-a nascut la Iasi, la 17 aprilie 1912, fiind fiul reputatului profesor de pediatrie Mihail Manicatide.

 

A urmat Scoala Politehnica din Bucuresti si Scoala de Aeronautica si Constructii Automobile din Paris (a fost sef de promotie), in perioada 1931-1937.

Inca din aprilie 1926 era preocupat de aviatie, castigand cu un planor propriu, M-1, locul I la concursul de aeromodele si planoare. In 1931 a facut scoala de pilotaj, luandu-si brevetul.

In 1935, Radu Manicatide a realizat avioanele monoloc RM-5 (cu greutatea maxima de 200 kg si viteza maxima de 120 km/h) si RM-7 (cu greutatea maxima de 240 kg si viteza maxima de 135 km/h).

Din anul 1939, inginerul Manicatide, specialist in structuri, a lucrat la IAR Brasov, ca sef al serviciului de studii structuri, apoi ca sef al atelierului de prototipuri si experimentari, unde a participat la realizarea avioanelor proiectate la IAR (IAR-27, IAR-37 si IAR-80) si a avioanelor sub licenta (IAR-79 – Savoia Marchetti, Me-109 – Messerschmitt).

Continuandu-si preocuparile mai vechi, in 1942 a realizat la IAR Brasov avionul monoloc RM-9 (cu greutatea maxima de 350 kg si viteza maxima de 138 km/h).

In 1944, Radu Manicatide a realizat avionul biloc cu ampenaj orizontal dispus in fata (tip rata), RM-11 (cu greutatea maxima de 530 kg si viteza maxima de 175 km/h), iar in 1949 a construit, tot la Brasov avionul biloc de scoala IAR-811 (cu greutatea maxima de 650 kg si viteza maxima de 150 km/h).

Din 1950, la Uzina de Reparatii Material Volant – URMV 3, sub conducerea sa, s-au construit avioanele IAR-813 (cu greutate maxima de 750 kg si viteza maxima de 192 km/h), cu care s-au obtinut recorduri omologate de Federatia Aeronautica Internationala.

Radu Manicatide a proiectat si realizat, in 1953, avionul bimotor IAR-814 (cu greutatea maxima de 2.030 kg si viteza maxima 272 km/h), cu care s-a obtinut, de asemenea, un record mondial de viteza pe circuit inchis, omologat de FAI.

Din 1955, tot la URMV 3, s-au construit avioanele IAR-817 (greutate maxima 1.150 kg si viteza maxima de 175 km/h).

Radu Manicatide s-a mutat la Bucuresti, la Intreprinderea de Avioane, realizand in serie IAR-818, intrat in dotarea aviatiei agricole si sanitare.

In 1956 a creat avionul bimotor MR-2, derivat din IAR-814 (cu greutate maxima 2.080 kg si viteza maxima de 275 km/h).

Dupa 1967, Radu Manicatide, in colaborare cu Institutul de Mecanica Fluidelor si Cercetari Aerospatiale, a proiectat avioanele IAR-822, IAR-823, IAR-826 si IAR-827, care au fost realizate la ICA Ghimbav.

Sursa foto: www.airspot.ru

Lasa un comentariu...

*